Jak designujeme kurzy (a proč nevěřím na jednorázová školení)

Zpět na přehled

Mám za sebou učení z obou stran. Jako klient jsem zažil super kurzy, ale také frontálky, po kterých se šlo domů a nic z toho nezůstalo. Jako konzultant jsem provázel řadu lidí a často se to povedlo. A někdy ne. Když jsme rozebírali, kde to nefungovalo, došli jsme k tomu, co se později stalo principem Tealmakers: pokud má jít rozvoj do hloubky, je potřeba motivace, čas a pozornost klienta, plus řemeslná dovednost průvodce.

Kurzy v připravujeme tak, aby vedly ke skutečné a dlouhodobé změně. Proto nenabízíme jednorázová školení.

Jsme přesvědčeni, že to co uděláte po workshopu, je možná důležitější než samotný kurz. Co vyzkoušíte hned druhý den? S čím budete experimentovat potom? Jak to fungovalo? Co z toho plyne pro příště?

Kolbův cyklus prožitkového učení (Kolb, 1984)


Jak to může v praxi vypadat?

Říká se, že pro změnu zvyku je potřeba několik týdnů cílené práce. Typické kurzy od Tealmakers trvají cca tři měsíce a skládají se z více kratších setkání, mezi kterými účastníci zkouší měnit své zvyky a od nás k tomu mají maximální průběžnou podporu.

Například Dílna zralé komunikace: pokud chceme rozvíjet dospělé vztahy, nestačí se teoreticky naučit Nenásilnou komunikaci („ZNÁM“). Ve skutečnosti zprostředkováváme změnu vnitřního postoje („CHCI“). Věnujeme se tomu, aby účastníci mohli nové dovednosti opakovaně zkoušet aplikovat do svého pracovního (i nepracovního) reálného života, pomáháme rozebírat úspěchy i chyby.

Dílna zralé komunikace se tedy skládá:

  • z několika (nejméně tří) kratších setkání – workshopů s trochou teorie, ale hlavně s nácviky a rozbory, v intervalu cca 1 měsíc od sebe
  • výzev a pracovních listů pro zkoušení v reálném životě s podporou lektora
  • rozborů online (v době korony jsme si oblíbili Slack)

Celostní podpora změny

Aby toho nebylo málo, tak reálné změny mohou být podporovány nebo naopak znesnadňovány firemními procesy, kulturními návyky celé organizace nebo individuálními schopnostmi či bloky jednotlivců (teorie čtyř kvadrantů K. Wilbera).

Součástí naší práce je tedy vždy konzultovat i tento kontext. V praxi to může vypadat tak, že pokud dojdeme k tomu, že organizace v tom má slabinu, pomůžeme navrhnout třeba formální proces řešení a eskalace konfliktů nebo moderujeme sepsání týmových dohod. Tím podpoříme dospělou a zralou komunikaci, kterou se tým učí na samotných workshopech. Jednotlivci mají k dispozici individuální podporu, kdyby naráželi na výzvy, které chtějí probrat osobně a nikoli v celém týmu.

Pokud vám to doplnilo obrázek, jak uvažujeme, tak jsme rádi. Naše kurzy najdete zde. Ať se daří!

(Abyste nás nechytali za slovo: ano, máme několik akcí na jeden den, např. Inspiraci „teal“ firmami nebo Týmové dohody. Nepovažujeme je za „školení“, jsou to buď facilitované workshopy, kde obsah tvoříte vy, nebo setkání k inspiraci jako podnět pro vaši další diskuzi. Princip je nicméně pořád stejný: jedno odpoledne vám hlubokou změnu nezajistí.)


Zpět na přehled
4.8.2020
,
Ondra @ Tealmakers