Jednoduchá strategie (i v teal firmě)

Zpět na přehled

Frederic Laloux v knize Budoucnost organizací doporučuje přístup „SENSE AND REACT“ a varuje před úzkostným lpěním na plánech vyčtených „z lógru“. Znamená to, že strategie v tyrkysové firmě je nesmysl? Nemyslím si (a ani Laloux to netvrdí).

Dobře stanovená strategie bývá pro organizaci extrémně přínosná. Jen je potřeba ji vytvářet rozumně. Strategie je dohoda lidí o směru, kam dávat energii.

Strategie je dohoda lidí o směru, kam dávat energii.

Když klienty tím procesem provádím, snažíme se držet jednoduchých principů:

  • Hledáme, ideálně, pět priorit. Vyhodnotíme řadu informací, co fungovalo a co ne. Mluvíme o tom, co by se dalo do budoucnosti. Z toho vytáhneme domluvu, na co se zaměřit.
  • Strategie je rozhodnutí ANO – NE. Domluva co nedělat je stejně důležitá jako domluva co dělat.
  • Diskuze vedeme i zdola tak, aby se mohli zapojit i lidé mimo management. Strategie nalinkovaná shora bývá hůř chápána a přijímána a má menší šanci na úspěch.
  • Učíme se priority překlopit do úkolů na každý den. „Strategy execution gap“ bývá jeden z nejčastějších důvodů neúspěchu.
  • Strategie je hypotéza. Učíme se ji v pravidelném rytmu vyhodnocovat a adaptovat. Víme, že budoucnost nejde předvídat.

Je to jako výlet s rodinkou. Je dobré mít představu, kam asi chceme dojít, a hrubé povědomí, kudy asi vede cesta. Je však nesmysl rozplánovat každý krok a pak zavřít oči, začít šlapat a doufat, že se za dvě hodiny všichni objevíme v cíli. Asi bychom narazili do prvního stromu za zatáčkou, zmokli v bouřce, kterou ignorujeme (nebyla v plánu) nebo nechali v lese člena výpravy, který si vymkl kotník (nebylo v plánu). (Víc v jiném blogpostu: Saharská lekce ze strategií.)

Jednoduchá strategie podle těchto principů vytvořená a oprašovaná zajistí sladění týmu nad cílem cesty a rozdělením úkolů, přitom celou partu naučí se pravidelně společně zastavit s mapou a podívat na to, kde jsou a co se aktuálně děje. To je zcela kompatibilní s principy „tyrkysových organizací“. Reálná zkušenost klientů říká (cituji téměř doslova), že tým jde do dalšího období s jasnou představou, co se bude dít, s radostí, energií a vysokou vnitřní motivací.

Tím, že zapojujete lidi zdola, zároveň získáváte užitečný vedlejší efekt: kolegové se učí vyjadřovat svůj názor, naslouchat, konstruktivně řešit konflikty a prioritizovat. A to je obrovský benefit pro kulturu a mindset celé organizace.

Pokud chcete s týmem vytvořit jednoduchou strategii, sladit se na pár prioritách a dostat nový impuls, dejme si kafe. Máme pro vás konzultační plán, který vás provede tvorbou strategie a naučí vás s ní pracovat.

Ať se daří!

Občas, maximálně jednou měsíčně, vám pošleme newsletter, který obsahuje tipy, zkušenosti nebo odkazy, které nám připadají inspirující. Můžete se kdykoli odhlásit. A vaši adresu nikomu jinému nedáme.

Děkujeme, zkontrolujte vaši poštu!
Bohužel došlo k chybě, zkuste to prosím později.
Zpět na přehled
20.8.2020
,
Ondra @ Tealmakers