Strategie je hypotéza, protože budoucnost neumíme předpovídat. Pokud nějakou strategii načrtneme, potřebujeme průběžně vyhodnocovat, zda jdeme správným směrem, abychom případně dokázali včas upravit kurz.
Předpokládám, že pokud se zajímáte o podnikání, tak znáte zkratku KPI, Key Performance Indicators. Někdy se však jako mentor startupů v Impact Hub setkávám s nevhodně zvolenými indikátory, například když si tvůrci skvělé webové appky za klíčový indikátor zvolí tržby. Jenže tržby se projeví až s velkým zpožděním, takže to, že byla chyba v nějaké výchozí hypotéze, se dozvíme poměrně pozdě.
Proto považuju za důležité rozlišovat leading a lagging KPI:
Považuju za nejlepší používat obojí, hlavně při návrhu nové služby (mrkněte na Teal canvas). Leading KPI pro rychlé učení a úpravy, lagging KPI pro ověření reálného výstupu. Stejně tak se hodí při návrhu KEY RESULTS při používání metodiky OKR, kdy je užitečné jedno KR nastavit na finální výsledek, další na postup. (OKR: jak psát dobře KEY RESULTS aneb zaměřte se na hodnotu.)
Příklad: obchodní tým
Příklad: webová aplikace
Ať se daří :)