Zanechte nám kontakt

a domluvíme online rozhovor

Děkujeme, brzy se vám ozveme!
Bohužel došlo k chybě, zkuste to prosím později.

Co jsou Leading vs Lagging KPI

Zpět na přehled

Strategie je hypotéza, protože budoucnost neumíme předpovídat. Pokud nějakou strategii načrtneme, potřebujeme průběžně vyhodnocovat, zda jdeme správným směrem, abychom případně dokázali včas upravit kurz.

Předpokládám, že pokud se zajímáte o podnikání, tak znáte zkratku KPI, Key Performance Indicators. Někdy se však jako mentor startupů v Impact Hub setkávám s nevhodně zvolenými indikátory, například když si tvůrci skvělé webové appky za klíčový indikátor zvolí tržby. Jenže tržby se projeví až s velkým zpožděním, takže to, že byla chyba v nějaké výchozí hypotéze, se dozvíme poměrně pozdě.

Proto považuju za důležité rozlišovat leading a lagging KPI:

  • Leading (prediktivní) KPI jsou ukazatele, které jsou rychle k dispozici a předpovídají budoucí úspěch. Nevýhoda: ještě nevystihují samotný výsledek, jen naznačují, zda jsme na dobré cestě. Výhoda: jsou často aktualizované a díky tomu umožňují rychle validovat hypotézy.
  • Lagging (reflexivní) KPI ukazatele popisují finální výsledek. Výhoda: reálně vystihují to, co se počítá, obvykle tržby, zisk. Nevýhoda: jsou k dispozici zpětně a proto nemusí umožnit včas reagovat.

Považuju za nejlepší používat obojí, hlavně při návrhu nové služby (mrkněte na Teal canvas). Leading KPI pro rychlé učení a úpravy, lagging KPI pro ověření reálného výstupu. Stejně tak se hodí při návrhu KEY RESULTS při používání metodiky OKR, kdy je užitečné jedno KR nastavit na finální výsledek, další na postup. (OKR: jak psát dobře KEY RESULTS aneb zaměřte se na hodnotu.)

Příklad: obchodní tým

  • leading KPI: počet volání, počet schůzek
  • lagging KPI: počet uzavřených smluv, tržba, zisk

Příklad: webová aplikace

  • leading KPI: registrace zdarma, uživatelé aktivní po 3 měsících
  • lagging KPI: prodané aktivace služby, tržba, zisk

Ať se daří :)

Další čtení:


Občas, maximálně jednou měsíčně, vám pošleme newsletter, který obsahuje tipy, zkušenosti nebo odkazy, které nám připadají inspirující. Můžete se kdykoli odhlásit. A vaši adresu nikomu jinému nedáme.

Děkujeme, zkontrolujte vaši poštu!
Bohužel došlo k chybě, zkuste to prosím později.
Zpět na přehled
13.8.2020
,
Ondra @ Tealmakers