Co jsou Leading vs Lagging KPI

Zpět na přehled

Strategie je hypotéza, protože budoucnost neumíme předpovídat. Pokud nějakou strategii načrtneme, potřebujeme průběžně vyhodnocovat, zda jdeme správným směrem, abychom případně dokázali včas upravit kurz.

Předpokládám, že pokud se zajímáte o podnikání, tak znáte zkratku KPI, Key Performance Indicators. Někdy se však jako mentor startupů v Impact Hub setkávám s nevhodně zvolenými indikátory, například když si tvůrci skvělé webové appky za klíčový indikátor zvolí tržby. Jenže tržby se projeví až s velkým zpožděním, takže to, že byla chyba v nějaké výchozí hypotéze, se dozvíme poměrně pozdě.

Proto považuju za důležité rozlišovat leading a lagging KPI:

  • Leading (prediktivní) KPI jsou ukazatele, které jsou rychle k dispozici a předpovídají budoucí úspěch. Nevýhoda: ještě nevystihují samotný výsledek, jen naznačují, zda jsme na dobré cestě. Výhoda: jsou často aktualizované a díky tomu umožňují rychle validovat hypotézy.
  • Lagging (reflexivní) KPI ukazatele popisují finální výsledek. Výhoda: reálně vystihují to, co se počítá, obvykle tržby, zisk. Nevýhoda: jsou k dispozici zpětně a proto nemusí umožnit včas reagovat.

Považuju za nejlepší používat obojí, hlavně při návrhu nové služby (mrkněte na Teal canvas). Leading KPI pro rychlé učení a úpravy, lagging KPI pro ověření reálného výstupu.

Příklad: obchodní tým

  • leading KPI: počet volání, počet schůzek
  • lagging KPI: počet uzavřených smluv, tržba, zisk

Příklad: webová aplikace

  • leading KPI: registrace zdarma, uživatelé aktivní po 3 měsících
  • lagging KPI: prodané aktivace služby, tržba, zisk

Ať se daří :)

Další čtení:


Zpět na přehled
13.8.2020
,
Ondra @ Tealmakers