Lepší soustředění díky OKR

Zpět na přehled

Cíle sypané direktivně shora mi vždy připadaly málo funkční. Co když se s nimi ten, kdo za ně odpovídá, neztotožní? Jak je pak může naplňovat, když tam nemůže mít ani milimetr vlastní vnitřní motivace?

Metodika OKR – OBJECTIVES and KEY RESULTS mi dala praktický návod, jak zapojit lidi zdoly do tvorby cílů, které jsou navázány na strategii celé firmy. Průkopníkem byl Andy Grove z Intelu, velkým propagátorem je firma Google. OKR jsou dnes trend, který se šíří i mimo technologické firmy. Pojďme se na ně podívat:

OBJECTIVES – KEY RESULTS

O (Objective) je cíl. Ten stanovuje, kam chci dojít. KR (Key Results), jsou klíčové výstupy. Ty určují, jak poznám nebo změřím, zda se k cíli dostávám. K tomu se váží další praktiky, díky kterým je můžete využít naplno:

  • OKR záměrně nastavují vysokou laťku. Mají nás přimět vykročit z komfortní zóny. Tím nás nutí hledat to, co přispěje výsledku nejvíc.
  • Cíle a kroky nejsou stanoveny direktivně shora, ale navrhují je ti, kteří je mají naplňovat. Tím se rozvíjí pocit spoluvlastnictví, zapojení a self-management.
  • Na konci období se výsledky vyhodnocují. Nikoli však s účelem odměnit ty, kteří pracovali dobře, ale zjistit, co fungovalo skvěle a co je potřeba dělat jinak. Reflexe je důležitou součástí kultury učení, bez toho se nejde zlepšovat.
  • OKR jsou uvnitř firmy veřejná a přehledně prezentována. Díky tomu každý vidí, na čem pracují jiní a může s nimi své úsilí lépe koordinovat.
Rozhledna Maják u Mostu, kterou za 10 dní postavili účastníci kurzu Artefakt pořádáného Prázdninovou školou Lipnice. OKR k řízení týmu tehdy nepoužívali. Ale líbí se mi metafora majáku :)


Příklad OKR

Vymysleme si fiktivní tým. Dostane aktualizovanou strategii celé organizace, podívá se na nic a zamyslí se, jak ji co nejlépe naplnit. Na následující tři měsíce si navrhne následující cíl:

  • Redesignovat naši službu.

To je Objective, cíl. Zapadá do dlouhodobého horizontu a přináší jasnou hodnotu.

A k němu si stanoví tři Key results:

  • Máme seznam problémů vnímaných zákazníky, který je výsledkem aspoň 20 rozhovorů se zástupci cílovky.
  • Navrhli jsme aspoň 2 varianty prototypu služby pro A/B testování.
  • Vybrali jsme tu variantu, která přinesla vyšší konverze.

To jsou klíčové výsledky. Popisují finální výstup zachycující hodnotu pro zákazníka (konverze), jsou kvantifikovatelné, takže se dají jednoduše vyhodnotit. Jako bonus také zachycují přibližný postup (přestože to není smyslem KR a nemělo by vás to do toho tlačit). Detailní náměty jak psát dobré KR jsem sestavil zde: Jak psát správné KEY RESULTS aneb zaměřte se na hodnotu.

Kultura a mindset OKR

Výše jsem představil jsem jen základní principy. Je potřeba též zmínit, že OKR samy o sobě by neměly být cílem. Cílem je mít jednoduchý, dobře organizovaný systém práce. OKR dávají návod. Přečtěte si proč jsou OKR užitečná pro firmu a v čem jsou jejich přínosy i pro kolegy, zaměstnance.

Pět OKR chyb, kterým se chcete vyhnout

Jestli se chcete vyhnout typickým chybám a mýtům, které kolem OKR panují, mrkněte na článek Pět OKR chyb, kterým se chcete vyhnout. Odkaz na článek vám pošlu na vaši e-mailovou adresu, když ji níže vyplníte. Dozvíte se například:

  • kolik OBJECTIVES mít,
  • jak KEY RESULTS určitě nepsat,
  • jak se nemají hierarchicky rozkládat cíle do týmů,
  • čím adopci OKR spolehlivě zabijete.

Protože jsme do těchto pastí spadli za vás, vy už nemusíte :)

Občas, maximálně jednou měsíčně, vám pošleme newsletter, který obsahuje tipy, zkušenosti nebo odkazy, které nám připadají inspirující. Můžete se kdykoli odhlásit. A vaši adresu nikomu jinému nedáme.

Děkujeme, zkontrolujte vaši poštu!
Bohužel došlo k chybě, zkuste to prosím později.
Zpět na přehled
16.1.2021
,
Ondra @ Tealmakers