Minulý týden jsem reprezentoval Tealmakers a Red Button na debatě Akademie společenské odpovědnosti a Impact Hub na téma Tipy pro stabilizaci a rozvoj organizace v turbulentní době.
Měl jsem pocit, že všichni čtyři hosté jsme současně nohama na zemi (= pragmatické rady) a současně jsme hájili přesah podnikání a „vyšší principy“ (za mě například laskavost a empatie). Zde si můžete pustit záznam (2 hod), také si můžete přečíst moje poznámky:
Co jsem se snažil předat:
Všímám si, že když se nedaří, mívám snahu věci „urvat“ přehnanou aktivitou. Ale možná je dobré se čas od času zastavit a poslouchat, co se teď chce, vypnout maily, odjet na chalupu či do pouště, vytvořit prostor pro reflexi a hledání nových cest. Inspirace: např. U-theory (O. Scharmer) či přístup SENSE AND REACT rather than PREDICT AND CONTROL (F. Laloux).
„Všichni máte tak pozitivní přístup!“ – Ne, já určitě nejsem pořád pozitivní. Připouštím si negativní pocity (strach, vztek, únava, ...) a učím se s nimi pracovat (mindfulness, terapie, ...). Snažím se pečovat o sebe a své zdroje.
„Co je kritické pro přežití firem?“ Krátká odpověď: cash, to je jako vzduch, bez vzduchu vydržíte pár minut. Když máte cash, tak je čas přemýšlet o dalších věcech, například:
Hodnoty = jak se u toho chceme chovat. Hodnoty mohou teď být pod tlakem a uvidí se, zda je držíme i tehdy, když nás to může něco stát.
Lidé
Bezpečí ⇒ důvěra ⇒ spolupráce. Pečovat o bezpečí své smečky.
Neuropsychologie: konstruktivní jednání při pocitu bezpečí versus reakce „útok – útěk – ustrnutí“ při pocitu nebezpečí.
Teď bezpečí nejde, tak aspoň solidaritu a péči. Pomáhá též orientace a transparentnost. (→ Blog: Leadership v rozbouřené době.)
Obětovat na prvním místě výsledky, ne lidi.
Klíčové umění: empatie a laskavost. (Jde rozvíjet – D. Goleman.)
Platit včas, i dodavatelé jsou součást smečky.
Product – market fit
Jít k jádru: trefuje se můj produkt do něčí potřeby?
Vyžaduje radikální feedback. Čím víc si firma něco nalhává, tím víc se blíží k průšvihu.
Máme tendenci ke konfirmačnímu zkreslení. Je potřeba cíleně rozstřelovat naše iluze. Pohled někoho zvenku, najatý konzultant nebo zapojení do podnikatelských sítí, mastermind nebo poradních kruhů apod.
Jestli jste zatím nezapojili celý tým, tak je nejvyšší čas = kolektivní inteligence.
Existují metodiky, např. Design thinking. Empatie je předpokladem inovace (zase ta empatie!).
Dobrá firemní kultura ⇒ učení ⇒ inovace ⇒ produkt + strategie. V tomto pořadí. (S. Nadella, Microsoft.)
Připustit si NErůst. Plány narýsují růst (často plácneme „10 % meziročně“). Snažíme se růst kontrolovat, nastavíme KPI a bonusy obchodníkům a pak se dostavuje frustrace, že to nejde. (⇒ plánovat nerůst?)