OKR (Objectives and Key Results) jsou jednoduchý systém, který se používá pro nastavení a průběžné vyhodnocování firemních a týmových priorit a strategických cílů. Cíle (Objectives) se stanovují na určité časové období (většinou rok a čtvrtletí). Klíčové výsledky (Key Results) měří, jak se daří cíle (Objective) naplňovat.
Součástí nastavení OKR je vyjasnění strategických priorit. Ty musí vycházet z dlouhodobé vize či smyslu existence firmy.
Cíl (O) je vyjádřen inspirativní větou, měl by být ambiciózní a časově ohraničený. Ideálně je navrhován zdola, takže vtahuje do hry všechny zainteresované a umožňuje jim se s cílem ztotožnit. Díky tomu se může stát motivací pro každého, kdo je za jeho realizaci zodpovědný. Při realizaci OKR se mohou týmy spojit do „cross-functional“ projektů, které zahrnují všechny specializace a boří tak obvyklou týmovou rivalitu.
Klíčové výsledky (KR) umožňují vyhodnocovat dosažení cíle (O). Jsou to kvantitativní nebo kvalitativní měřítka. Každý cíl jich obvykle mívá několik, aby se podařilo vystihnout různé pohledy na to, co znamená úspěšně splněný cíl.
Firemní kultura by měla být nastavena tak, aby byli do hledání řešení přizváni lidé „zdola“ a aby bylo možné experimentovat a učit se. Tím se týmům umožní dosahovat skvělých výsledků.
OKR jsou jako novoroční předsevzetí. Nastavení dobrých cílů je jen první krok. Bez systému, jak je dlouhodobě udržovat v pozornosti, vyhodnocovat a posouvat dál, to nebude fungovat.
Součástí Objectives and Key Results jsou doporučené návyky a pravidelné porady a vyhodnocení, které pomohou zajistit pozornost, směřující k dosažení cílů. Rytmus je potřeba nastavit vám na míru.
Ondřej Suchý, zakladatel Tealmakers, je tvůrcem seriálu Mistrovství v OKR na Red Button EDU.