Frederic Laloux v knize Budoucnost organizací doporučuje přístup „SENSE AND REACT“ a varuje před úzkostným lpěním na plánech vyčtených „z lógru“. Znamená to, že strategie v tyrkysové firmě je nesmysl? Nemyslím si (a ani Laloux to netvrdí).
Dobře stanovená strategie bývá pro organizaci extrémně přínosná. Jen je potřeba ji vytvářet rozumně. Strategie je dohoda lidí o směru, kam dávat energii.
Strategie je dohoda lidí o směru, kam dávat energii.
Když klienty tím procesem provádím, snažíme se držet jednoduchých principů:
Je to jako výlet s rodinkou. Je dobré mít představu, kam asi chceme dojít, a hrubé povědomí, kudy asi vede cesta. Je však nesmysl rozplánovat každý krok a pak zavřít oči, začít šlapat a doufat, že se za dvě hodiny všichni objevíme v cíli. Asi bychom narazili do prvního stromu za zatáčkou, zmokli v bouřce, kterou ignorujeme (nebyla v plánu) nebo nechali v lese člena výpravy, který si vymkl kotník (nebylo v plánu). (Víc v jiném blogpostu: Saharská lekce ze strategií.)
Jednoduchá strategie podle těchto principů vytvořená a oprašovaná zajistí sladění týmu nad cílem cesty a rozdělením úkolů, přitom celou partu naučí se pravidelně společně zastavit s mapou a podívat na to, kde jsou a co se aktuálně děje. To je zcela kompatibilní s principy „tyrkysových organizací“. Reálná zkušenost klientů říká (cituji téměř doslova), že tým jde do dalšího období s jasnou představou, co se bude dít, s radostí, energií a vysokou vnitřní motivací.
Tím, že zapojujete lidi zdola, zároveň získáváte užitečný vedlejší efekt: kolegové se učí vyjadřovat svůj názor, naslouchat, konstruktivně řešit konflikty a prioritizovat. A to je obrovský benefit pro kulturu a mindset celé organizace.
Pokud chcete s týmem vytvořit jednoduchou strategii, sladit se na pár prioritách a dostat nový impuls, dejme si kafe. Máme pro vás konzultační plán, který vás provede tvorbou strategie a naučí vás s ní pracovat.
Ať se daří!