Metodika Teal canvas jako cesta k prospěšným podnikatelským záměrům

Zpět na přehled

Možná znáte Lean canvas, metodiku pro ujasnění podnikatelského nápadu, kterou propaguje Ash Maurya. Často k ní sahám, když pracuji buď na vlastních záměrech nebo pomáhám někomu rozjet jeho projekt. Nabízím malou hříčku, která obohacuje lean canvas o uvažování „tyrkysových firem“: teal canvas.

Teal canvas obohacují lean canvas o uvažování „tyrkysových firem“

Tyrkysové (teal) firmy popsal Frederic Laloux v knize Budoucnost organizací. Přináší tři důležité inovace:

  1. mají dobrý záměr překračující pouhý zisk,
  2. respektují lidi jako celistvé bytosti,
  3. rozvíjí sebeřízení a zapojují lidi do rozhodování.

(Jak vnímáme tyrkysové principy v Tealmakers.)

Teal canvas (link ke stažení dole)

Teal canvas úpravy (changelog)

Moje úprava lean –> teal canvas spočívá v těchto políčkách:

  • Přidal jsem nahoru sekci PROČ TO DĚLÁME. Do tohoto místa je důležité zkusit vystihnout, o co bude svět lepší, když se vám bude dařit. Je to základ vaší firmy, který stojí ještě nad business modelem a strategií. Firma, která ví, PROČ existuje, je na dobré cestě k vytváření pocitu smysluplné a naplňující práce. Jasný záměr dává lidem zevnitř firmy možnost se sladit a soustředit své úsilí na ty správné věci. (Workshop Firemní „PROČ“.)
  • „NEFÉR VÝHODU“ jsem nahradil za DIFERENCIACI. Je mi trochu proti srsti uzamykání dobrých nápadů proti konkurenci. Celá idea „konkurence“ je v tyrkysovém uvažování problematická, protože je to v rozporu s potřebou maximálního užitku pro svět (příklad: když umíte účinně pomoci s léčením nemoci, je potřeba to know-how spíš co nejvíce šířit, než si ho zamykat pro sebe). Jsem ale realista a uznávám legitimní potřebu najít hranici, za kterou byste se neuživili. Políčkem diferenciace tedy chci motivovat spíš k pojmenování toho, čím se odlišíte od ostatních, aby vaše nabídka byla úspěšná, ale nemuseli jste konkurenci bránit.
  • Drobnou úpravu jsem ještě provedl mezi metrikami, kde jsem výslovně uvedl vhodnost nalezení „leading“ i „lagging“ indikátorů. (Co jsou leading vs lagging KPI?) Často totiž potkávám projekty, které si určí metriky reagující až s dlouhým odstupem. Ty ale neumožní odhadnout krátkodobý vývoj projektu a znemožňují rychlé učení a adaptaci, což je přitom při rozjezdu dost nezbytné.

Budu moc rád, když se to bude šířit. Teal canvas jsou ke stažení zde a jsou volně šiřitelné pod licencí CC BY-SA:

download: Teal canvas aneb lean canvas rozšířené o principy tyrkysových firem

Prosím, dejte mi vědět, pokud to považujete za přínosné nebo máte nějaký námět na další vylepšení. Ocením zpětnou vazbu. Dík :)

Zpět na přehled
1.7.2020
,
Ondra @ Tealmakers